Carregador

Augmenta el nombre de consultes per símptomes de depressió, insomni i ansietat

salut mental

Augmenta el nombre de consultes per símptomes de depressió, insomni i ansietat

El Servei de Psiquiatria de el Departament de Salut de Dénia -DSD- adverteix l'augment de casos de depressió, insomni i ansietat després de la pandèmia i els motius pels quals la gent gran i malalts crònics han vist agreujada la seva situació de vulnerabilitat.

El confinament ha suposat una ruptura de les activitats quotidianes. L'aïllament i el distanciament social han agreujat la sensació de solitud i estrès que pateixen alguns col·lectius especialment la gent gran. També l'amenaça d'infectar amb el virus, la incertesa que genera en els col·lectius més vulnerables a virus, gent gran i malalts crònics, exacerben, entre aquesta població, qualsevol risc latent de depressió o ansietat.  

La Cap de Servei de Psiquiatria de l'DSD, la Dra. Katarzyna Sylwia, afirma que, després de la pandèmia, és freqüent les consultes de pacients amb simptomatologia psicològica com: la preocupació, la tristesa, el sentiment d'inutilitat; així com conductes de por, inquietud, inhibició i irritabilitat i pensaments irracionals, creences i expectatives negatives sobre un mateix i / o la realitat.

En aquesta línia, la Dra. Katarzyna Sylwia, adverteix de la importància d'identificar en la gent gran qualsevol signe de autoabandonament, apatia o ansietat. "Negar-se a dur a terme tasques tan bàsiques com banyar-se, menjar, netejar i el retraïment social poden ser mostra de desmotivació i conduir a la depressió. També la preocupació excessiva per tot el que passa o el fet d'estar hipoalerto / a, és una manifestació d'ansietat ", diu el metge.

La Dra. Katarzyna assenyala la necessitat d'afecte i de seguretat que caracteritza aquest grup d'edat. Pel que recomana oferir-los suport i acompanyament per a minimitzar en gran mesura les alteracions psicològiques i conductuals i contribuir al fet que el pas per aquesta etapa sigui més plaent, en nom d'aconseguir un millor benestar emocional i cognitiu. Per a això, és important fomentar la seva autonomia, fer-los partícips de les tasques diàries i que se sentin útils i estimats, per tal de millorar el seu estat d'ànim.

Així mateix, és vital preservar hàbits de vida saludables. La pràctica d'exercici físic els ajuda a dormir millor i redueix el nivell d'estrès i els estats emocionals depressius. També la pràctica d'exercicis d'agudesa mental com: llegir, jugar a el dòmino o a escacs i realitzar mots encreuats són activitats que estimulen el cervell i contribueixen a mantenir la ment lluny de les preocupacions quotidianes, conclou la Cap de Servei de Psiquiatria de l'DSD.